top of page
Lonneke Tubbing_edited.png

I'm only an email away!

Vul het formulier hieronder in!

Anchor Conact

Let's start the convo!

Heb je een aanvraag, wil je samenwerken of ideeën uitwisselen? Je bent altijd welkom in mijn mailbox.

Als je een vraag hebt check dan eerst mijn FAQ, misschien staat het antwoord daar al tussen.

The Netherlands, Ede

Bedankt voor je bericht!

I CAN'T WAIT TO HEAR FROM YOU! ♡

FAQ

Frequently Asked Questions

  • Waar gaan we shooten?
    Dat hangt volledig van de soort shoot af. Ik weet in de buurt van Ede altijd een aantal leuke locaties in de natuur, ik shoot ook veel op locatie en het kan ook in een prachtige studio. Als er bepaalde wensen zijn dan komen we na een goed overleg samen tot een geschikte locatie. Wat wel goed is om te weten is dat mijn reiskosten 0,40 cent (ex btw) per kilometer is. Dus hoe verder van Ede hoe meer reiskosten erbij komen.
  • Wat te doen bij slecht weer als we buiten shooten?
    Of het nou bewolkt of zonnig is, allebei is goed. Mijn voorkeur gaat vaak wel naar shooten in de schaduw of als het bewolkt is, tenzij we met het gouden uurtje gaan shooten. Wanneer er slecht weer wordt voorspeld, dus als het echt regent, dan hebben we een week tot enkele dagen voor de afspraak contact hierover. Dan verzetten we de shoot en prikken we direct een nieuwe shoot datum.
  • Kan ik de onbewerkte (RAW) foto's/videos krijgen?
    Hier krijg ik vaker vragen over en dat is begrijpelijk. De meeste klanten hebben geen idee hoe mijn workflow verloopt. Ik lever geen onbewerkte (RAW) foto's/video's. Ik vind het belangrijk dat je begrijpt wat de reden hiervan is. Daarom vind je het hieronder in 3 kopjes uitgelegd. Nabewerking Soms shoot ik bewust op een bepaalde manier, omdat je weet wat je daar mee gaat doen in je nabewerking. Het kan zijn dat ik bijvoorbeeld bewust onder of overbelicht om dit later te corrigeren, dus met een doel. Als vervolgens iemand anders met die beelden aan de slag gaat, zou het kunnen dat die persoon denkt dat jij er totaal geen kaas van gegeten hebt. Of als die persoon er zelf geen verstand van heeft zou diegene al deze beelden als mislukt kunnen zien. Selectie van de beelden Als je voor een opdrachtgever werkt, bepaal je meestal vooraf hoeveel foto’s of video’s je uiteindelijk maakt. Dit is natuurlijk een veel lager aantal, dan het aantal beelden dat je daadwerkelijk gedurende de opdracht schiet. Elke video of fotograaf, ook al is deze nog zo professioneel, schiet foto’s die de uiteindelijke selectie niet halen. Dat komt omdat je altijd kritisch bent op de beelden en bepaalde beelden niet voldoen aan de eisen die we aan het werk stellen. Een opdrachtgever die de nabewerking in eigen hand neemt, stelt wellicht een hogere eis aan kwantiteit dan aan kwaliteit, waardoor veel beelden in de selectie kunnen komen die de video of fotograaf zelf niet gebruikt zou hebben. Half werk Om je er een beeld bij te geven: Bij de bakker vraag je ook niet om zijn deeg, om zelf het brood te bakken. Bij een restaurant ga je ook niet naar huis met de losse ingrediënten om zelf die heerlijke soep in elkaar te zetten. Een schilder vraag je ook niet om een schets, om vervolgens zelf het schilderij af te maken. De nabewerking hoort bij mijn werkwijze, stijl en creativiteit als video en fotografe en zit dus altijd bij de prijs inbegrepen.
  • We zijn eerder klaar. Krijg ik dan korting?
    In principe werk ik in projecten of pakketten. Dat betekend dat ik niet uurtje factuurtje reken. Het is een totaalpakket dat je boekt. De tijden die we hebben afgesproken blijft een schatting. Wanneer we iets later klaar zijn is dat geen probleem. Zijn we eerder klaar, dan betekent dit dat we goed hebben samengewerkt, ook dit verandert niets aan het afgesproken tarief.
  • Wat bedoel je precies met 'foto's bewerken' of 'kleurbewerking en kleurcorrectie' bij video's?
    Ik fotografeer in RAW, dat zijn grote bestanden waar nog veel informatie in zit waardoor je het optimale wat betreft bewerking eruit kan halen. Dus na het schieten van de foto's zijn deze nog niet klaar. Voordat de foto's klaar zijn bewerk ik ze één voor één. Het bewerken houdt in dat ik de belichting aanpas, de kleurtemperatuur, het contrast etc. Dit is persoonlijk per fotograaf, iedereen heeft zijn eigen stijl hierin. Ook zijn er soms meerdere foto's nodig om het meeste uit een foto te halen of om die ene topfoto te maken. Bij video noem je het bewerken van de beelden 'kleurcorrectie' (color correction) en 'kleurbewerken' (color grading). In de kleurcorrectie fase wordt de belichting, de kleurtemperatuur en de verzadiging gecorrigeerd. Bij kleurbewerken (color grading) komt je al meer in een creatief proces. Door middel van kleurbewerking voeg je sfeer en emotie toe. Je kan de beelden bijvoorbeeld meer cinematisch maken of geeft de beelden een extra warme look. Het hangt er net vanaf wat voor een soort video het is en wat je ermee wilt overbrengen. Ook is dit persoonlijk per videograaf, iedereen heeft hierin zijn eigen stijl.
  • Hoe lang duurt een shoot?
    Dat hangt volledig van de wensen af. Wat wel goed is om te weten is dat ik grotendeels vanaf halve of hele dagen te boeken ben. Dus ik ben niet voor een uurtje te boeken. Ik vind het namelijk belangrijk om van elke shoot een project te maken en mee te denken met het concept om het maximale eruit te halen. Daardoor richt ik mij niet meer op kleine shoots maar op grotere projecten.
  • Wat voor een kleding trek ik aan als ik zelf voor de camera sta of de desbetreffende modellen?
    Het is goed om te weten dat kleine streepjes of drukke (kleine) opdrukken op kleding vaak niet mooi overkomen op beeld. Daarbij raad ik aan om natuurtinten te gebruiken en geen zwart of wit. Grote logo's of opvallende opdrukken raad ik ook af. Tenzij er een bepaalde gedachte achter zit of als er sprake is van een fashion shoot is het een ander verhaal natuurlijk.
bottom of page